In ons vorige artikel vertelden we over onze media analyse. We vertelden hoe de media berichtte over foodboxen, positief of negatief? Ook keken we of er geframed werd in de mediaberichten. In dit artikel gaan we onze stakeholder analyse met jullie delen.
Wat is een stakeholder?
Stakeholders zijn personen of groepen die belangrijk zijn voor een organisatie voor wat voor reden dan ook. De organisatie waarvan wij naar de stakeholders gaan kijken in deze stakeholderanalyse is Hellofresh.
Welke stakeholders heeft Hellofresh?
Er zijn een heleboel mensen/groepen die voor verschillende redenen belangrijk zijn voor Hellofresh. De vijf stakeholders die wij als belangrijkst bestempeld zijn: consumenten, de Telegraaf, concurrenten, de Volkskrant en de consumentenbond.
Framing van de stakeholders
Framing vindt op drie verschillende manieren plaats; selectie, salience en spin. Bij selectie wordt informatie selectief verteld. Bij salience worden bepaalde elementen benadrukt. Bij spin wordt het verhaal verdraaid voor eigen bestwil. Framing is niet hetzelfde als liegen, je benadrukt bepaalde elementen van het verhaal meer dan andere.
In de media wordt zowel positief als negatief gesproken over Hellofresh. Online en offline heeft de consument een beeld geprofileerd over maaltijdboxen. Door middel van framing kan een negatieve of positieve “tone of voice” gecreëerd worden.
Consumenten
De consumenten hebben belang bij Hellofresh. Mensen met een abonnement zijn voor hun maaltijd afhankelijk van Hellofresh. De consumenten verwachten voedsel en service van kwaliteit en dat Hellofresh zijn afspraken na komt. Maar andersom zijn de consumenten ook belangrijk voor Hellofresh. De consumenten zijn de afzetmarkt voor Hellofresh. Zonder consumenten verdient Hellofresh geen geld. Hellofresh is zeer afhankelijk van de consumenten voor hun omzet. Bij elkaar hebben de consumenten veel macht, maar stuk voor stuk maar weinig.
De consument kan voor een maaltijdbox kiezen uit gemakzucht. Een goed alternatief voor thuis koken is een abonnement afsluiten bij bijvoorbeeld HelloFresh. Hellofresh wil consumenten behouden en daarnaast natuurlijk goed in de media verschijnen om een goed imago en een goede reputatie te behouden.
Voorbeelden van frames:
Food Jehova's
Klachten over de beperkte keuzes
Kleine lettertjes , tevredenheid manager
Hellofresh blijft lastpak voor buren
Klanten behouden
Gemakzucht, thuisblijven
Verschillende meningen over maaltijdboxen
Vast aan abonnement
De Telegraaf
De Telegraaf heeft belang bij Hellofresh, ze gebruiken persberichten en nieuwtjes van/over Hellofresh om nieuwsberichten over te schrijven. De Telegraaf is belangrijk voor Hellofresh, de Telegraaf zorgt ervoor dat Hellofresh (positief, negatief of neutraal) in de media komt. De macht van de Telegraaf is daarmee groot, hun nieuwsberichten hebben een groot bereik waarmee ze de mening van het grote publiek kunnen beïnvloeden en issues onder de aandacht brengen. De Telegraaf schrijft vaak verdacht positief over Hellofresh wat de indruk wekt dat het bedrijf de Telegraaf betaald positieve artikelen over Hellofresh te schrijven.
De Volkskrant
De Volkskrant heeft belang bij Hellofresh in de zin dat het een goed onderwerp is voor hun nieuwsartikelen. De Volkskrant speelt een belangrijke rol in het issue over Hellofresh door de nieuwsartikelen die zij schrijven. De "tone of voice" in deze artikelen kan verschillen tussen postief, negatief of neutraal. Omdat de Volkskrant een groot bereik heeft en veel mensen wat de Volkskrant vertelt als "waar" aanneemt heeft de Volkskrant veel macht. Als de Volkskrant negatief over Hellofresh schrijft kan dat veel schade aanbrengen aan de reputatie en het imago van Hellofresh.
HelloFresh wordt in de media positief en negatief geframed. De terugkerende agressieve marketing heeft ervoor gezorgt dat de doelgroep een o.a. negatief beeld heeft van HelloFresh. In nieuwsberichten, waaronder Telegraaf, wordt omschreven dat er diverse klachten zijn over de verkoopmethodes. Met de agressieve marketing spoort HelloFresh de consument regelmatig aan om een abonnement af te sluiten. HelloFresh prijst het product aan zodat voor hen gunstig uitkomt. Ze maken hiermee gebruik van de framingsmethode “salience”, ze leggen de nadruk op de korting en vermelden daarbij niet dat je zelf nog geld bij moet leggen.
Voorbeelden van frames:
Gemanipuleerde feiten presenteren
Mooie advertenties jaagt je doelgroep weg
HelloFresh trekt boetekleed aan
Misleidende slogan
Klachten over verkoopmethoden
bijpassende ingrediënten thuis
sterke groei maaltijd bezorgen
Halal maaltijdbox voor hoogopgeleiden
Concurrenten
De concurrenten hebben er veel belang bij dat Hellofresh slechter in het grote publiek ligt dan hunzelf, daardoor zouden klanten van Hellofresh namelijk kunnen overlopen naar de maaltijdboxservices van de concurrenten, waarmee ze dus meer klanten werven. Waar de concurrenten ook belang bij hebben is dat de naam van maaltijdboxen in het algemeen onbesmet blijft. Wanneer de kritiek van Hellofresh verschuift naar maaltijdboxen in het algemeen, zal dat ook een negatieve invloed hebben op de aantallen klanten van de concurrenten. De rol van de concurrenten is dan ook het beïnvloeden van het aantal klanten van Hellofresh. Daarmee hebben de concurrenten een grote macht.
Sinds een paar jaar zijn er verschillende maaltijdboxen op de markt gebracht. Door de grote populariteit destijds, is er ook veel concurrentie. Bedrijven zoals HelloFresh en Marley Spoon proberen biologische producten op de markt te brengen en de consument te overtuigen om een abonnement af te sluiten. De consument kan door middel van vergelijkingen en lezen van reviews onderzoeken welk bedrijf het beste aansluit op hun leven.
Consumentenbond
De verkopers van foodboxen hebben er belang bij dat er positief over hen wordt gesproken. Wanneer de consumentenbond vindt dat er iets niet goed gaat, zal ze ingrijpen. Dit zal worden ontvangen als negatieve reclame. Daarom moeten verkopers van foodboxen de consumentenbond zoveel mogelijk te vriend houden.
De consumentenbond heeft als rol om op te komen voor de consument.
De consumentenbond heeft veel macht omdat zij in de politiek lobbyt voor de consumenten. Daarnaast test de consumentenbond ook producten, waarvan ze de uitkomsten presenteert in de consumentengids. Deze wordt door een groot publiek gelezen, waardoor dit veel invloed kan hebben op de verkopen.
De Consumentenbond is een organisatie die opkomt voor de belangen van de consument.
Via de website van de Consumentenbond kan de consument vinden welk bedrijf het beste is getest.
Overvloed door slechte bewerkte voeding
Opdringerige verkoopmethoden
Allerhande box als beste uit consumentenbond
Klachtenregen over HelloFresh
Geen opmerkingen:
Een reactie posten