In onze vorige blog hebben we het gehad over foodtrends, we hebben onder andere informatie gedeeld over foodboxen; hier willen we graag verder op in gaan!
Foodboxen, oftewel maaltijdboxen, klinken leuk en innovatief maar gelooft het of niet, er is een maatschappelijk verdeeldheid over ontstaan! Foodboxes zijn een issue geworden. Een issue is een kwestie waar voor- en tegenstanders binnen de maatschappij een bepaalde mening over hebben. Dit kan dus uitlopen van heel positief tot zeer negatief.
Wat zijn foodboxen?
Foodboxen zijn boxen met vers voedsel en recepten die je thuis gestuurd kunt krijgen. Wil je meer weten over foodboxen check dan even onze vorige blog over foodtrends.
Waardoor zijn foodboxen ontpopt tot een issue?
Er zijn een aantal aspecten van de foodboxen waar niet iedereen content over is. Als voorbeeld nemen we de marktleider van foodboxen in Nederland: HelloFresh. HelloFresh, heeft in begin 2016 veel kritiek over zich heen gekregen. Wij gaan een aantal voorbeelden met jullie bespreken.
Hoe laat kunnen we aan tafel?
De boxen van HelloFresh krijg je, zoals eerder genoemd, thuisbezorgd. Voor de typische Nederlanders die graag om 18:00 aan tafel willen zitten kan je aangeven wanneer je je foodbox wilt ontvangen. Hier wordt niet altijd aangehouden; veel Foodbox-liefhebbers ontvangen hun box vaak een uur te laat. Klanten met een drukke agenda kunnen zich hier flink aan irriteren maar er zijn ook genoeg mensen die stellen ‘’Ja, dit hoort gewoon bij het principe thuisbezorgen, je kunt er niet altijd vanuit gaan dat alles 100% goed gaat en dat ze om de afgesproken tijd voor je deur staan.’’. Er ontstaat dus een verdeeldheid.
![]() |
Hier een reactie van Mick. Bron |
Een schimmel op je “verse” brocco?!
Bij HelloFresh, zoals de naam al zegt, gaat het om lekkere, verse producten waar elke “food-goeroe’’ helemaal wild van zou moeten worden. Maar wat nou als je groenten er toch niet zo fresh uitzien? Zoals op veel forums te lezen is zijn er een aantal incidenten voorgekomen waar er bijvoorbeeld schimmel op de geleverde producten te vinden is. Dat moet toch niet de bedoeling zijn? Maar er zijn ook mensen die HelloFresh hierin verdedigen. Zo wordt er gezegd dat wanneer je dit aangeeft bij HelloFresh de volgende keer een leuk cadeautje in je box te vinden is en dat het merendeel van de producten er wel gewoon goed uitzien. Zijn dit onafhankelijke meningen of zijn dit HelloFresh werknemers incognito?
![]() |
Een reactie van Rob Bron |
Misleidende- en agressieve reclame
Reclame is nooit geliefd geweest bij consumenten. Toch weten sommige bedrijven het wel erg bond te maken. ‘Misleidende reclames’ ‘Opzeggen niet mogelijk’. Ook valt er over de geloofwaardigheid te twisten. Zo is het wel opvallend dat HelloFresh in financieel zware tijden, Jamie Oliver enorm enthousiast laat vertellen hoe fantastisch alles werkt: de reclame van HelloFresh met Jamie Oliver.
Hoe de reclame wordt ontvangen, zal per persoon verschillen. Maar dat er veel media aandacht voor is geweest staat vast. Sommige HelloFresh klanten vinden dat de werknemers erg opdringerig waren en voelde zich zelfs af en toe geïntimideerd. De werknemers van HelloFresh worden door sommige ook wel ‘’voedseljehova’s’’ genoemd. Ook konden veel klanten moeilijk afkomen van hun Foodboxen-abonnement terwijl andere stellen dat ze hier totaal geen probleem mee hadden. Weer ontstaat er een verdeeldheid over HelloFresh.
![]() |
Hier een niet zo'n positieve reactie van Sabine. Bron |
Overigens is HelloFresh niet het enige foodbox bedrijf wat redelijk wat kritiek krijgt, bijvoorbeeld de Allerhande box van de Albert Heijn wordt ook niet altijd positief ontvangen.
Dit was onze blog over HelloFresh. Laat gerust een reactie achter en tot onze volgende blog!
Jack
Dit was onze blog over HelloFresh. Laat gerust een reactie achter en tot onze volgende blog!
Jack
Geen opmerkingen:
Een reactie posten